به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، يك مدرس دانشگاه در اينباره اظهار كرد: مسألهي مردمداري يا رعايت مقياسهاي انساني در طراحي و ساخت بناها و ساخت اماكن عمومي و حتا بافتهاي تاريخي در معماري ايران هميشه مورد نظر بوده است.
حميد مظاهري تهراني ادامه داد: رعايت تناسبها همواره يكي از اصول مهمي بوده كه در طراحي شهري مورد توجه قرار گرفته است. بهدليل رعايت اين تناسبات و مقياسها، پلهاي تاريخي اصفهان بعد از گذشت 400 سال هنوز زيبايي، اصالت، ارزشهاي بصري و تناسب خود را در كنار رودخانه و ساير اندامها و بافتهاي شهر اصفهان حفظ كردهاند.
وي با تأكيد بر اينكه پلهاي تاريخي اصفهان از نظر طول و عرض هيچگاه خود را به رودخانه يا كرانهي زايندهرود تحميل نكردهاند، اظهار كرد: رودخانهي زايندهرود بهعنوان يكي از مهمترين جذابيتها، پتانسيلهاي گردشگري و ويژگيهاي اصفهان، يك طول محدود چند كيلومتري در داخل شهر اصفهان دارد؛ ولي متأسفانه با اقدام شهرداري اصفهان، اين پل از حدود 20 متر به بيش از 40 متر تغيير عرض پيدا ميكند كه با انجام اين كار روي پل بزرگمهر، ميتوان گفت يك طاق روي بخشي از رودخانهي زايندهرود ايجاد ميشود.
او با اشاره به خارج شدن تناسب پل از اندازه و ظرفيت ابعادي رودخانه با انجام اين كار، گفت: با اين اقدام از اين به بعد، از پل بزرگمهر بهعنوان يك طاق ياد ميشود، چون اين كار سبب ميشود علاوه بر اينكه تناسبات و مقياسهاي انساني و شهري پل بهطور كامل بههم بريزد با توجه به بحث زيباييشناسي و اهميت فوقالعادهاي كه عبور طول اندكي از زايندهرود در داخل شهر اصفهان دارد، بخش عمدهاي از ديد رودخانه از نگاه مردم و گردشگران بهطور كامل حذف ميشود.
مظاهري بيان كرد: مصيبت اينجاست كه اگر شهرداري اصفهان با توجه به افزايش تعداد اتومبيلها و ترافيك در سطح اصفهان بخواهد پهناي ديگر پلهاي اصفهان را نيز افزايش دهد، نسلهاي بعدي، شاهد يك رودخانهي كاملا مسقف خواهند بود كه از ديد گردشگران و شهروندان اصفهان بهطور كامل ناپديد ميشود.
اين مدرس دانشگاه با تأكيد بر اينكه بهطور حتم نيازسنجيهاي مورد نياز براي اين كار در سطح شهر اصفهان انجام شده است، اظهار كرد: شايد كار درستتر براي برطرف كردن اين مشكل، ايجاد زيرگذر از زير رودخانه بود. در واقع، به جاي عريض كردن پل اصفهان و وارد كردن خسارتهاي جبرانناپذير از اين طريق، پروژهي زيرگذر را مانند تونل مترو در اصفهان ميتوان ايجاد كرد.
وي تأكيد كرد: روي رودخانهي زايندهرود بيش از اين نبايد روند ساخت پل يا عريض كردن آن، بخصوص در بخشي كه از داخل شهر تاريخي اصفهان عبور ميكند صورت گيرد، اين كار بايد متوقف شود.
او صرف هزينههاي هنگفت و وارد شدن لطمههاي جبرانناپذير به پل سيوسه پل با ايجاد تونل متر را يك خطاي فاحش در اصفهان دانست و ادامه داد: در اين قضيه، انجام قطعي اين كار يك اشتباه بزرگ است. بهتر اين بود كه تونلهاي زيرگذري مانند مترو در كنار پل بزرگمهر حفر ميشدند تا اينكه به عرض پل اضافه شود.
مظاهري اضافه كرد: متأسفانه از اينگونه خطاها و ناديده گرفتن منظر و نماي رودخانهي زايندهرود قبلا نيز با ساخت جزيرههاي مصنوعي مانند جزيرهي «بازي» اصفهان اتفاق افتاد كه بخش بزرگي از مسير رودخانه را اشغال كرد و در عين حال باعث خدشهدار شدن منظر و تصوير پل تاريخي سيوسه پل شد.
از حدود دوماه پيش با اجراي طرح تعريض پل بزرگمهر در شرق اصفهان به ميزان 22 متر توسط شهرداري اصفهان، اين قسمت از رودخانهي اصفهان مسقف ميشود.